Alternator
Alternator jest jedną z najważniejszych części w konstrukcji samochodu. To właśnie za jego sprawą ładuje się akumulator, zasilający pojazd.
Alternator został skonstruowany w 1891 roku przez inżyniera serbskiego pochodzenia – Nikola Teslę. Jego wynalazek opatentowano w Stanach Zjednoczonych.
Alternator to prądnica prądu przemiennego, obecnie wykorzystywana w niemal każdym pojeździe. Prądnica ta jest zdecydowanie lepsza od prądnicy prądu stałego ze względu na chociażby swą obudowę.
Ponadto, alternator jest również o wiele wydajniejszy. W alternatorze uzwojenie robocze, znajduje się w mechanizmie zwanym stojaną, a nie w wirniku (elektromagnesie, zasilanym za pomocą pierścieni ślizgowych oraz szczotek).
Dzięki temu, urządzenie nie wymaga stosowania komutatora (element przełączający, umieszczany na wirniku komutatorowych maszyn elektrycznych). By alternator mógł współpracować z akumulatorem, wymaga stałego napięcia.
Każdy alternator posiada wbudowany prostownik na diodach krzemowych, jednak czasem można także spotkać modele wyposażone w regulator napięcia.